Saturday, August 15, 2009

Antara gula dan topeng penutup mulut

Oleh YULPISMAN ASLI


DUA barangan ketika ini yang dikatakan menjadi tumpuan orang ramai termasuk di Pahang ialah gula dan topeng penutup mulut dan hidung. Laporan mengenai kekurangan gula yang turut menular ke Pahang, menyebabkan ada daerah dilaporkan mengalami kekurangan bekalan.
Puncanya mudah, orang ramai atau lebih tepat lagi pengguna, mudah terpengaruh dengan berita yang diterima sehingga bertindak membuat pembelian panik. Kesannya, bekalan gula berkurangan di pasaran.

Mujur gula dijadikan barangan kawalan oleh kerajaan menyebabkan peniaga tidak dapat menaikkan harga.
Jika tidak, dalam keadaan begini, lebih-lebih lagi menjelang Ramadan dan Hari Raya Aidilfitri, sudah pasti harga gula akan melambung disebabkan permintaan yang luar biasa.

Tindakan pantas dan tegas Kementerian Perdagangan Dalan Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan dalam menangani masalah tersebut, menyebabkan orang ramai kini boleh menarik nafas lega.

Mengenai topeng penutup hidung dan mulut pula, alat itu semakin mendapat pasaran dek kebimbangan orang ramai yang semakin memuncak mengenai jangkitan virus selesema babi atau Influenza A (H1N1) yang setakat Khamis lalu, telah meragut 51 kematian, termasuk di Pahang.

Bermula daripada laporan keadaan terkawal dan hanya melibatkan jangkitan di kalangan pengembara, kini wabak tersebut semakin 'mengganas' apabila ia membabitkan jangkitan tempatan menyebabkan banyak institusi pendidikan ditutup.

Permintaan yang tinggi, menyaksikan alat itu semakin laris di pasaran, ibarat 'pisang goreng panas.'

Buktinya, usaha penulis untuk membeli alat itu di beberapa kedai serbaneka dan farmasi sekitar Kuantan, beberapa hari lalu gagal.

Alasannya, topeng penutup mulut dan hidung habis disebabkan permintaan tinggi.

Kebimbangan orang ramai mengenai penyakit itu yang tiba-tiba 'membara', punca kepada kehabisan topeng penutup hidung itu di pasaran.

Sekiranya wabak itu terus menular, permintaan sudah pasti semakin meningkat.

Kebimbangan itu ditambah lagi dengan keadaan kualiti udara yang tercemar angkara pembakaran hutan di negara jiran.

Kesannya, orang ramai mula 'berebut- rebut' untuk mendapatkan topeng tersebut yang sebelum ini mungkin dipandang sebelah mata dan jika pun ada, hanya disimpan di dalam laci.

Kini, tersebar pula berita dari mulut ke mulut mengenai jumlah korban akibat wabak itu yang semakin meningkat di Kuantan.

Berita itu tersebar dengan cepat, sekali gus meningkatkan lagi kebimbangan orang ramai terhadap penularan wabak berkenaan di Pahang, khususnya di Kuantan.

Namun persoalannya, sejauh manakah kesedaran orang ramai mengenai kaedah pemakaian topeng penutup mulut dan hidung itu?

Adakah ia perlu diganti setiap hari atau memadai hanya memakai seunit secara berulang kali?

Bagaimana pula dengan kaedah pembuangan topeng yang telah digunakan dan sudah tentunya mengandungi pelbagai jenis virus atau bakteria?

No comments: